,,Tu je smrč. Já jdu na tu smrč!“ Případ Leopolda Hilsner ožil v zapomenuté budově špitálu Franze Kafky
Navzdory současným opatřením obdržel mezinárodní festival Divadelní svět Brno výjimku. Po dlouhé době se tak brněnská divadla mohla otevřít divákům. Představení se konala od 20. do 25. května, a to se sníženou kapacitou hledišť. Jednotlivá představení však bylo možné sledovat i online. Tématem letošního ročníku byla Nová perspektiva, která se objevuje nejenom v samotné dramaturgii festivalu, ale současně také ve virtuálním prožitku. Ten je pro diváky totiž úplně novou možností.
Divadelní svět Brno ve svém programu nabídl nejednu premiéru dlouho očekávaných her, jako je například Setkání spiklenců (Divadlo Husa na provázku) Majitelé klíčů (Mahenovo divadlo Brno), či zcela nových kusů jako jsou Oči v sloup (Studio Hrdinů) nebo inscenace Divadla Feste Hilsner a ti druzí.
Na představení spolupracoval režisér Jiří Honzírek (Divadlo Feste) a multižánrový festival Meeting Brno. Ten bude v rámci svého šestého ročníku ve dnech 29. a 30. 7. 2021 inscenaci reprízovat. Premiéra samotné hry připadla na poslední den festivalu Divadelní svět Brno a jako jediná se odehrála v poněkud netradičních prostorách špitálu Franze Kafky, který sídlí na Kolišti.
Divadelní projekt sleduje nejenom kriminalistickou kauzu takzvané Hilsneriády, ale především vyzdvihuje stále aktuální a živé téma rasové a náboženské nenávisti. Kromě poměrně netradiční lokace, kterou si tvůrčí tým Divadla Feste k realizaci inscenace vybral, nabízí představení taktéž netradiční úhel pohledu na celou problematiku, a to z pozice zavražděných dívek. Oběti, kterými jsou Anežka Hrůzová (Lina Nausedat) a Marie Klímová (Anna Čonková) po celou dobu představení doprovází neurčitá mužská postava – vrah obou dívek (Tomáš Žilinský). Příjemným a nečekaným překvapením se stala také německá herečka Lina Nausedat, s níž se rozhodl Jiří Honzírek spolupracovat. Některé části textů a informací zazní proto v rámci představení pouze v německém jazyce.
Autor: Sonja Špačková