ERLKING. foto: Hana Ptáčková
Studenti divadelních škol z více než osmi zemí se i letos potkali na prknech brněnských divadel a představili pestré divadelní polohy nejen v podání unikátní národní tradice, ale také s odvahou s tradicí experimentovat. Divadelní festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER, který organizuje brněnská Janáčkova akademie múzických umění se letos nesl ve znamení mravenčího společenství, které se zamýšlí nad pozicí jedince v přehlceném informačním panoptikonu.
Jaká témata jsou pro nastupující divadelní generaci důležitá?
Přehodnocení korporátní karierní hierarchie, která je orientovaná na bezohledný růst tématizovala komedie Cannibalen od Ernst Busch Academy of Dramatic Arts. Divadelní parafráze sitcomu the Office ukázala následující: co chce být na globalizovaném světovém trhu považováno za systémově relevantní, musí prokázat ekonomickou relevantnost. Divadlo jako odpověď na oprátky z bílých límečků a vábení jehlových podpatků. Nebo ne?
Slovinská adaptace Moliérova Tartuffeho pak odkazuje nejen k původní myšlence náboženského pokrytectví, ale dotýká se také odmítnutí patriarchátu, ekonomické nerovnosti a různých podob nedemokratické hierarchie. Formou parodie na televizní vztahové melodrama, obsahem ženská dominance v mužském světě, který postrádá rodinné, spirituální i morální hodnoty.

TARTUFFE. foto: Šimon Pávek
Divadelní tvorbu představilo celkem jedenáct univerzit z Polska, Slovenska, Německa, Rakouska, Gruzie, Bulharska, Slovinska, Spojeného království a České republiky. Kromě divadelních představení měli návštěvníci festivalu možnost zúčastnit se také tvůrčích dílen, například workshopu párové akrobacie nebo diskuse na téma „Jsme v bezpečí a chceme být?“ z pohledu zemí Visegrádské skupiny, které se věnovaly nejen problematice sexuálního násilí na univerzitách.
Nechyběl ani večerní hudební program, kde vystoupili v úvodu zmínění Berlin Manson, vítězové Radio Head Awards v kategorii Objev roku a skladba roku 2022 nebo slovenský DJ a producent FVLCRVM.
Esther Hyhlíková
Nejnovější komentáře