Serial Killer: to nejlepší z 3. ročníku festivalu televizních a webových seriálů
3. ročník festivalu televizních a webových seriálů Serial Killer se letos konal ve dnech 22.-27.9. 2020, částečně v brněnských prostorech divadla Husy na provázku, částečně na on-line platformě DAFilms. Letošní ročník se nesl především v duchu pandemie a výzev, které s sebou pro kulturní sektor přináší. Právě proto byly takřka všechny seriály zdarma ke shlédnutí na platformě DAFilms. V divadle se pak divákům promítaly pouze vybrané tituly. I letos festival nabídl pestrou škálu toho nejzajímavějšího ze současného evropského seriálu. V rámci série TV Industry Days se pak jednotliví mluvčí věnovali tématům spojených nejen se současnou seriálovou tvorbou, ale i s výzvami celého audiovizuálního průmyslu.
Festival se třetím rokem zaměřuje především na autentickou tvorbu evropských filmařů, která se vymezuje proti tradičním žánrům zavedených anglosaskou západní produkcí. V jednotlivých sekcích tak nahlédneme do kulturních odlišností a specifik, které s sebou přinášejí různé země. Letošní výběr spojuje především nepřímý leitmotiv vyrovnání s národním traumatem. Mezi trendy patří také stoupající popularita podcastů (především pak truecrime), čtvrtá vlnu feminismu v popkultuře či posun od sitcomů a skečů k sadcomům a komediálním dramatům.
K tématům národního traumatu se obraceli především skandinávští tvůrci z programové sekce Mezinárodní panorama. Ti se různými způsoby, od komedie po psychologický thriller, vyrovnávají s vraždou bývalého švédského premiéra Olafa Palmeho v Máme to! či v titulu 22. července pak s teroristickým činem Anderse Breivika. Zajímavý náhled do politicky exotických témat zprostředkovává pro českého diváka islandský Premiér nebo finské drama Peacemaker.
Výběrem nezaostává ani sekce Fokus, letos zaměřená na Velkou Británii. V ní nalezneme silný proud nastupující ženské seriálové hrdinky či autorky, která nastupuje ruku v ruce s měnící se podobou ženského humoru. V jednotlivých titulech jsou reflektovány různé životní zkušenosti a problémy žen, které jsou na pozadí rozdílných sociálních, třídních či realistických perspektiv vykreslené jako kadeřnice (Katastrofa), úspěšné podnikatelky (Hnízdečko), herečky (Gameface) či bývalé trestankyně (Znovu do normálu). Nicméně i ostrovní seriál se nezapomíná střetnout s děsivou realitou zločinů, kde se titul Zločin na statku navrací k případu vyvraždění rodiny v 80. letech a nedávnému pokusu o otravu agenta Sergeje Skripala v dramatu Jed v Salisbury.
Hlavní soutěž se stáčí zpět do středu a na východ Evropy, kde se divákovi otvírá svět ve kterém stále rezonují témata jako korupce, válečná zkušenost či oligarchické, stereotypní a patriarchální uspořádání společnosti. V rumunském seriálu Špinavý prachy, jenž byl na festivalu uvedený v exkluzivní premiéře, vrací režisér úder formou komediálního thrilleru organizovanému zločinu a korupci typické pro bývalé satelitní státy. Seriál je zároveň díky produkčnímu zázemí HBO ukázkou středoevropské quality TV a nově rezonující rumunské filmové vlny. Za pozornost stojí také vítěz letošního ročníku ruské drama Let, kde se šestice hlavních postav neotřelým způsobem střetává s realitou svých životů, které se liší od podoby, jakou si kdysi vysnila.
Pro mě byla ovšem nejzajímavější a nejzábavnější programová sekce webových seriálů, která nabídla průřez světovou tvorbou se stopáží ohraničenou patnácti minutami. Okouzlila mě především kanadská maňásková show pro dospělé La Dump, která se s nadhledem animaci vlastní bez servítek strefuje do současných společenských kontroverzí (pokud tedy stále můžeme o nějakých mluvit)- adopce, agismus, životní prostředí, LGBTQ +, rasismus a mnoho dalších. V exkluzivní premiéře byla v Huse na provázku uvedena také minisérie MALL.TV Terapie sdílením, která si z festivalu odnesla cenu za nejlepší webseriál střední a východní Evropy. Mladí režiséři nastupující české tvůrčí scény v ní dramatizují současný fenomén instagramu, který pomáhá lidem pochopit ,,že v tom nejsou sami.‘‘
autor: Esther Hyhlíková