Instead on Moravák, let’s chill in your obývák: 31. ročník divadelního festivalu Encounter/Setkání
V on-line prostorách našich obrazovek se na konci března odehrál 31. ročník studentského divadelního festivalu Encounter/Setkání. Jakých bylo pět dní naplněných divadelními zážitky, debatami s tvůrci, přednáškami a koncerty? 10 souborů z celé Evropy, placebo pro virtuální obětí, v ruce točený pivo v pet lahvi, největším problémem pomalé připojení.
Zbraň proti digitální tyranii a on-line agónii ve které žijeme. Tak tituloval ředitel festivalu divadla Encounter/Setkání Michal Zetel báseň, kterou uvedl letošní v pořadí 31. ročník. Báseň pozvala všechny, kdo žijí a dýchají divadlem, aby se potkali na on-line platformách a oslavili společně studentský divadelní svátek. Here we are. Close up from far. Krakow, Bern or Yerevan. For this miles you need no van. Bialystok, Sofia, Wien. No sightseeing, Dear, just a screen. Bratislava, Prague and Rome. Welcome, literally, in my home.
Tématem letošního ročníku byl skok. Zavřít oči a skočit do neznámého, proměnlivého divadelního světa. Být odvážný a vzít si pouze co je nám třeba. Kurážná slova pro divadlo po roce pandemie. Uvedená představení spojovala linka pocitů, které sdílí v uplynulém roce snad celá umělecká komunita. Témata jako jsou absence autority, nedosažitelná možnost poznání, tíha převzetí kontroly nad sebou samým, touha poddat se našemu vzteku a frustraci z neuskutečnitelného. Ale také velké nadšení, touha tvořit, být spolu, hledání vlastního divadelního jazyka.
Festivalové publikum sice bylo ochuzeno o možnost setkat se v hledišti, kamerový záznam ovšem dovoluje divákovi hledět hercům přímo do tváře. Ač je on-line chabou náhradou atmosféry zážitku v kamenném sále, v určitých chvílích jsme mohli být díky blízkosti kamery hercům blíže. ,,Hrát divadlo pro virtuální publikum byl pocitově velmi zvláštní zážitek, profesně velmi obohacující zkušenost. Bez neustálé výměny energií mezi hercem a divákem je člověk víc odkázán sám na sebe a na skupinu soutvořící s ním daný kus. Jde dál v myšlenkách té či oné postavy, jde hlouběji do dění ve světě toho či onoho díla,‘‘ hodnotí svou zkušenost Daniel Gajdoš, letošní výherce festivalové ceny Marta v kategorii za nejlepší herecký výkon v inscenaci Hády- pokusy o minulost.
Bratři Karamazovi, DAMU
Encounter nabídl divákům širokou programovou plejádu představení. Od moderně ztvárněných klasik přes alternativní výstupy až po autorská performance. Co spojovalo uvedené Bratry Karamazovy, Janu z Arku nebo Velkého Gatsbyho? Studenti letos odívali do nových šatů klasická díla Brechtova či Dostojevského. Odvážné jevištní instalace zasadily příběh Panny Orleánské do prostředí studentského spolubydlení, bratři Karamazovi pak byli paralyzováni vlastními běsy v groteskní rovině připomínající psychiatrickou léčebnu. Jednotlivé postavy zmítané silou emocí, jež nedokáží ovládnout, se jako loutky otáčí kolem vlastních nepolapitelných životů. A my s nimi.
Velmi zajímavě vystoupila také švýcarská divadelní škola HKB s představením Ano! (Možná). Herci vyzdvihli produkční proces divadelního představení, proces řadovému divákovi nepřístupný. Odkryla se nám svébytná forma sebereflexe, kdy každý čerpá motivy děje sám ze sebe. Výpověď studentů herectví, která se prolíná s jejich skutečnými životy. Postavy napovrch podobné, uvnitř ovšem naprosto rozdílné. Jak jsme se dostali od prvoplánového pozérství k rozpadu celé divadelní scény?
© Ben Zurbriggen Fotografie, Mattenstrasse 81, 2503 Biel / Bienne[/caption], Ano! (Možná), HKB
Ač byl 31. ročník festivalu ve znamení pandemických opatření, dokázali pořadatelé přenést nenahraditelnou atmosféru divadla do našich pokojů nejlepším možným způsobem. Různorodá nabídka představení, OFF program naplněný nejen diskuzemi a přednáškami, ale i hudebními vystoupeními v kombinaci s nadšením pro divadlo, vytvořily i letos skvělou platformu pro začínající umělce a jejich publikum.
Autor: Esther Hyhlíková
Zdroje foto:
https://www.facebook.com/setkani/photos/a.10150914231650949/10158074727365949
https://www.encounter.cz/wp-content/uploads/2021/01/PhotoPerformance1.jpg