Čí obličej skončí na obrazovce hanby?
Přijďte se podívat na letošní premiéru divadelní hry DISPLAY OF THE SHAME. Tu na motivy R.U.R. od Karla Čapka napsal Jiří Honzírek s inscenačním týmem. Představení se bude konat 13. ledna od 20.00 v Industře, kde je již druhou sezónu domácí scéna Divadla Feste.
Jak bude vypadat budoucí soužití robotů a lidí? Dokáže umělá inteligence nahradit člověka v jeho výsostných vodách: ve schopnosti soucitu, předvídání a vcítění se do partnera? Jak budou lidé trávit svůj denní čas, pokud mnoho profesí a zaměstnání dokáží realizovat roboti a umělé inteligence?
Helena Gloryová, hrdinka divadelní hry Karla Čapka RUR je rovněž hrdinkou této hry. Přichází do běžného obchodu s digitálními technologiemi pořídit komunikačního partnera (chatbota), aby se doma necítila osamělá. Namísto chatbota si odnáší domů digitální partnerku Sullu, jejíž jméno odkazuje k další postavě Čapkovy hry RUR. Sulla je experiment na trhu umělých inteligencí, je to lidský robot fungující v programu Empatie, který by mohl plnit roli Heleniny životní partnerky.
V tu chvíli ovšem do hry razantně vstupuje tzv. Rating důvěryhodnosti – vláda země sdružuje informace o tom, s kým se Helena stýká, kde nakupuje a jak se pohybuje na internetu. Helena ztrácí nejen zaměstnání, ale rovněž podporu v podobě Základního příjmu. Helena přestává sama o sobě rozhodovat a hrozí jí zostuzení v podobě umístění na obrazovce hanby – Display of the Shame.
SULLA: „Lidi jsou pomalí a mají nemoci. Robot je zdravý a rychlý. Stejně tak jsem zdravá a dokonalá já. Příroda neměla ponětí o moderním tempu práce. Celé dětství je technicky vzato holý nesmysl. Prostě ztracený čas.“
To vše v čase, který už není lineární, nýbrž exponenciální: technologický rozvoj se zrychluje exponenciálně a my nevíme, jestli roboti nahradí člověka příští rok nebo už příští měsíc.