,,Brno architektonicky zvrácené‘‘ ukazuje chátrající relikty divokých devadesátých let
Na lampě veřejného osvětlení před brněnským Bobycentrem nacházím nálepku s QR kódem, který ukrývá audio nahrávku komentované prohlídky. První stanoviště outdoor komentované trasy „Brno architektonicky zvrácené“ mě vítá řemeslnou tragičností, přeplácanými architektonickými prvky, nejednotností materiálu. Tematický okruh, který vznikl z iniciativy 12. ročníku uměleckého festivalu Brno Art Week, mě přivádí k osmi budovám. Objekty, které okruh obsahuje jsou pozůstatky divokých devadesátých let, které vryly do tváře města postmoderní grimasy podnikatelského baroka. Vedle Bobycentra mě trasa vede k Drobného Shopu, Katastrálnímu úřadu nebo obchodnímu centru Špalíček.
Podnikatelské baroko či podnikatelský konzumerismus je čistě tuzemským produktem přerodu tisíciletí. Architektonický styl se vyznačuje snahou o honosnost, zvláštními tvary a barvami, přesyceností, předimenzovaností. Věžička zdobí skleněnou budovu. Plastový portál lemují opadávající smrkové latě. Megalomanství náhlých zbohatlíků, kteří chtěli svůj úspěch dát na odiv stavbou okázalých budov, na estetický vkus nehledě.
Tematický okruh přistupuje k architektonickým památkám ve velkých městech optikou bourání tradičního vnímání estetických kategorií. Ošklivost budov je podávána jako osvěžení od konformních kategorií krásy, kterou diktuje současný konzum a nutný design. Divoký způsob vzniku profilu měst, mozaika stavebních stylů a neustálé změny-přestavby, bourání, novo výstavby; Měl by památkový ústav držet na uzdě přirozené procesy architektonické evoluce? Měla by historická jádra měst jen tupě konzervovat historii nebo sloužit jako se doplňovat s unikátními novátorskými projekty?
Otázky, které se ptají po podobě velkých měst a napadají naše vnímání estetických kategorií vynáší robotický hlas internetového překladače u každé audio zastávky. Trasu si může každý projít individuálně i po konci Art Weeku, a to až do konce května. Výchozím bodem okruhu je plakátovací stěna u kina Art.
Autor: Esther Hyhlíková